Dieťa je púčik, ktorý môžete rozvinúť, alebo spáliť

 

 

      Do 7 rokov je mimoriadne dôležité, aby malo dieťa plnohodnotnú výživu, kľud a harmóniu rodičov (aj mimo dohľadu – dieťa je bioenergeticky napojené na rodičov), pocit bezpečia, lásku a obdiv ku daru Božieho Stvorenia – pre správne formovanie tielka. Chyby z tohto obdobia sa na úrovni tvorby orgánov, končatín zmyslových orgánov a mozgu temer nedajú napraviť, preto je mimoriadne dôležité dbať na správny psychický postoj, výživu, správny pohyb (vylúčte chodačky, neunáhľujte chodenie, predlžujte lezenie „po štyroch“ vždy len dopredu), vhodný odev bez syntetík,, hračky z prírodných materiálov (drevo, bavlna, ľan, flanel...), farby, všestranný kontakt so živou i neživou prírodou, ktoré sa podieľajú na správnom rozvoji. Materské mlieko je nenahraditeľné minimálne 6 mesiacov. Vytvára imunitný systém, ovplyvňuje psychiku a komunikatívnosť, spoločenskú povahu dieťaťa. Dieťa po 6.mesiaci má dostávať ku materskej výžive mierne zahustenú varenú stravu prostredníctvom rôznych kaší – hlavne krupicovú, sladké, zrelé ovocie a nadrobno pokrájanú varenú zeleninu kvetovú, listovú, plodovú a mrkvu. Zemiaky oslabujú psychiku dieťaťa, takže pokiaľ chcete, aby sa zdravo vyvíjal mozog, podávajte ich čo najmenej. Keď podávať zemiaky, vždy varené s rascou, feniklom. Nesoliť, sladiť medom, piť bylinné čaje.  Prvé sedemročie je aj sústavné napodobovanie, takže z dôvodu správneho rozvoja psychiky vylúčte do 10r. televíziu, aby dieťa mala dobrú sústredenosť, komunikatívnosť, otvorený rozum i fantáziu a zdravé vzťahy.

      Kým sa vytvorí tepelná regulácia, dieťa musí byť starostlivo obliekané (hlavné hlávka) do prírodných materiálov – vlna, bavlna. Prehrievanie mladému organizmu mimoriadne škodí, preto je dôležité dieťa včas primerane prezliekať.  Hračky musia byť z prírodných materiálov – drevo, kamienky, hlina, piesok, vlna, zamat, kvety a stromy, ako aj hravý kontakt s vodou je nutnou súčasťou vývoja osobnosti a predpokladov budúceho poznávania v škole. Technické hračky je potrebné vyvažovať častým stretávaním sa s prírodou. Nielen sledovanie TV, ale aj hra s počítačom je v tomto období mimoriadne nebezpečná. Následkom sú nevhodné vplyvy na psychiku, neskutočné vnímanie sveta, zlé návyky držania tela... Pre dieťa je mimoriadne dôležité pravidelné hranie – behanie, skákanie, naháňačky na čerstvom vzduchu, ale aj pravidelné maľovanie a kreslenie (bez kritického posudzovania – vždy len chválime – čo najmenej však používajte tzv. „omaľovačky“, ktoré predčasne obmedzujú vývoj vnímania sveta, farieb, súvislostí a tvarov.

      Zásady zdravej výživy pre staršie deti a mládež sú – dostatok nesladených tekutín (1,5 – 2,5 l), dostatok vláknin – celozrnné výrobky, ovocie, zeleniny, mliečne výrobky, minimum konzumácie údenín, bieleho cukru, vyprážaných jedál. Zemiaky oslabujú bdelé vedomie dieťaťa, môže byť po nich ospalé a ťažko sa sústreďuje na učenie! V predškolskom veku deti zásadne neučte, zablokujete ho tak a môže viesť ku vyschýnaniu citov a komunikatívnosti! Pravidelné cvičenie, hranie na čerstvom vzduchu harmonizuje vnútorne i navonok. Otvorte sa radosti detského videnia sveta a jeho podnetom, do ktorých sa premieta múdrosť anjela strážneho.

      7-14 rokov – Ukazovateľom správneho vývoja dieťaťa je primeraný rast, vývoj tela, veľkosť hlavy. Deti s veľkou hlavou majú tendenciu ku snívaniu, bohatému citovému životu, pribohatej fantázie, ktorá bráni dieťaťu vnímať na vyučovaní a vedie ku nesústredenosti. Stravou môžete ovplyvniť toto nežiaduce smerovanie – jedlom viac soleným, kyslým, pravidelnou konzumáciou vývarov z koreňovej zeleniny (petržlen, zeler, mrkva... varené max.10 minút), varenú i surovú mrkvu, cibuľu a cesnak pridusiť a dávať do pomazánok. Je veľmi dobre, pokiaľ dieťa pri maľovaní pracuje bez presných kontúr, nenúťte ho  ku reálnemu stvárňovaniu... Tolerujte jeho sny a fantázie – jeho detstvo, realitu jemne približujte pri vychádzkach do prírody, neloptovými hrami, spievaním, tancovaním, rozprávaním. Láskou a pochvalou dosiahnete viac, ako karhaním a napomínaním.

      Jednorazové klepnutie po zadku je lepšie, ako mesačné psychotýranie a naťahovanie deštrukcie partnerských vzťahov, kde sa môžu premietať karmické elementály. Aj po potrestaní vždy ukážte lásku objatím, pohladením, aby dieťa vedelo, že milované je ono zlé sú niektoré jeho maniery.

      Menšia hlávka u detí poukazuje na urýchlený vývoju dospievania, ktorý môže viesť ku zablokovaniu rozvoja psychiky a ku hyperaktivite dieťaťa. U týchto detí povzbudíte procesy látkovej výmeny hlavne sladkými jedlami, zrelým ovocím, hroznovým cukrom, medom, trstinovým cukrom (obmedzujte sladkosti z bieleho cukru – cukríky, keksy... ktoré ničia zúbky aj žalúdok). Dieťa má viac jesť mlieko (hlavne fermentované) a mliečne výrobky – jogurty, tvrdé syry, zelenina karfiol, šalát, kapusta, uhorky, paradajky (nikdy nie zelené – vykrajovať). Podporte duševnú činnosť a rozvoj prirodzenej fantázie večernými teplými obkladmi na bruško. Dieťa musí často maľovať – nedovoľte, aby dieťa  vykresľovalo a pracovalo s obrysmi – usmerňujte ho na maľovanie plošné – vodovými, voskovými farbičkami.

      V 1.a 2.ročníku ZŠ je mimoriadne dôležité, aby dieťa denne počúvalo rozprávky. Dávajte prednosť predovšetkým tradičným ľudovým rozprávkam, ktoré čítajte najmenej 3-5 krát za sebou (ale aj týždne...), ku koncu nechajte dieťa dopovedať príbeh, situáciu, popis... Nevysvetľujte morálny zmysel, nechajte príbeh prehovoriť svojou podstatou. Čítajte pokojne, kľudne, s melodickým prízvukom... Rodičia by mali spoznať povahu svojho dieťaťa, či je flegmatickej, melancholickej, sanguinickej, alebo cholerickej povahy. Skladbou stravy potom môžete jemne formovať odchýlky ku celostnému zdravému vývoju. Učte detí vnímať novosť sveta a radujte sa spolu s ním drobnostiam.

 

   Štyri základné povahové črty, ktoré patria do obnovenej typológie psychológie podľa C.G. Junga, a  modernej pedagogiky, sú základom pre zdravý  celostný život, sú  MELANCHOLIK, FLEGMATIK, SANGVINIK, CHOLERIK. Málokedy sa vyskytuje čistý typ , ale zväčša je jeden typ dominujúci. Cieľom správnej výchovy a výživy je vyvážiť jednostranné sily do rovnováhy, inak  dieťa sebe i svojmu okoliu ubližuje, a vedie ku fyzickým i psychickým chorobám a nešťastiu.

MELANCHOLIK ukazuje na dominantné fyzické telo, v ktorom prevládajú utváracie sily. Dieťa  je zamerané viac dovnútra. Rado sa utieka na tmavé a odľahlé miesta. Ľudí sa trochu ostýcha, i keď nie je zbabelé. Vzťahuje na seba každý príbeh.  Je veľmi citlivej povahy v rýchlych zvratoch – smutné, mrzuté, hneď rozosmiate, ľahko sa urazí, nenápadne sa predvádza, ale je aj veľmi hanblivé...Je až stredoveko zbožné a vie „obetovať“ mnohé, a aj dlho a trpko sa ľutovať – má prehnané sebapozorovacie schopnosti. Hlávka je obvykle sklopená, pôsobí unaveným dojmom, môžu sa vyskytovať bolesti hlavy, ťažkosti s trávením.  Je tu sklon oslabenia zraku, čo vedie ku okuliarom. K ľuďom, ktoré má rado, vie byť úprimné, a miluje zvieratká. Na urážky nikdy nevie zabudnúť, dôležité je citlivé pochopenie a neironizovanie !!! Má rado smutné príbehy, rozprávky a dlhšie poučné príbehy, ale zasmeje sa dobrému vtipu. Večer ťažko zaspáva, ráno zas nechce vstávať, nemá rado studenú vodu, miluje však teplo. Dieťa potrebuje veľa starostlivosti a láskyplného porozumenia, šoky škodia. Prejavujeme opatrne lásku tak, aby si to neuvedomovalo (sklon ku zvýšenému egoizmu), zábrany ho zatvrdzujú. Priateľské a chápajúce slovo robí zázraky. Dieťa potrebuje živiť „dušu“ ťažkými a smutnými rozprávkami, príbehmi, životopismi. Je vhodné dať mu možnosť starať sa o niekoho / niečo živé.  Je vhodné napomáhať pravidelnému pohybu – hlavne rytmickou hudbou,  prechádzkami. Vhodná strava je sladké ovocie, ľahká zelenina, šaláty, biele mäso.

FLEGMATIK ukazuje na dominantnú životnú, vitálnu, či éterickú zložku tela, v ktorom prevládajú chemické a vibračné (hudobné) sily. Dieťa má tendenciu chúliť sa a nevnímať okolie – tupý zrak. Zaujíma ho predovšetkým jedlo a spánok – obe sa musia jemne obmedzovať. Má výbornú pamäť, ale má malú pozornosť. Nie je urážlivé, pokiaľ má uspokojené svoje žuvacie potreby.  Jedlo a trávenie sú veľmi obľúbené činnosti. Málokedy je chorý. Chodiť začínal neskôr, a aj lezenie či vstávanie mu išlo pomalšie. Je veľký pedant a má rado poriadok. Je zvyknuté na „svoje“ veci, a ťažko si zvyká na druhé.  Miluje tradíciu, a keď sa o ňu nemôže oprieť stáva sa cholerickým.  Rytmus je dôležitý, spí dlho a pevne. Hovorí pomaly, pauzuje, je hudobne a výtvarne talentovaný. Má rado teplo, ale nerado sa duševne namáha. Vie starostlivo a spoľahlivo pomáhať, vie sa naučiť básne i piesne. Je skôr samotárske, a potrebuje na všetko viac času, aby to zvládlo, výborne si pamätá zvládnuté. Je nutné prekonávať ľahostajnosť (umývať studenou vodou, menej odevov, malé zrýchľovanie), ospalosť (obmedzovať spánok) a prejedanie.- systematicky znižovať a skracovať potešenie z telesných pôžitkov. Jedlo ráno menej – ovocie, zelenina, šaláty, ľahké jedlo. Pri hre napomáhame oživovaním – tempom, nápadmi, podnetmi z okolia (zvuky, oslovenie…). Doporučovaný je zdanlivý nezáujem, ktorý však je pozorne láskavý.  Do jeho snenia vnášame uvedomelé prvky – malé úlohy, spoluúčasť, interaktivity… Je dôležité vzbudzovať záľuby, pestovať a rozširovať ich v rôznych úsekoch života.

CHOLERIK ukazuje na prevládajúcu osobnostnú zložku tela - sebavedomie, ktorému napomáhajú  termické sily a orgány krvného obehu. Dieťa je výbušnej povahy, ktorá nemá rado odpor. Veci rieši rázne a energicky, vie čo chce a ako to dosiahnuť.  Plač potláča – naopak jeho pohyby i chôdza sú energické – našlapuje na päty a „dupoce“.  Vynucuje si splnenie svojich predstáv, a vie byť až choré od túžby a nesplnených žiadostí a snov. Má skôr malé očká, ktoré sú veľmi bystré a všímavé. V prípade starostí krk sťahuje medzi ramená, a vie sa postaviť na ochranu proti nespravodlivosti – vie hájiť seba i svojich blížnych. Súčasne však aj rado tyranizuje. Duchom je často neprítomné – rieši vlastné starosti, a myseľ sa zameriava len na to, čo chce samo – čo ho povznáša. Rado má odvážne a chladnokrvné príbehy. Rado hrá, ale potrebuje oceňovať. Vie skoro ráno vstávať, vie primerane pracovať, ale aj rozmýšľať a plánovať svoje zámery. Tvorí  veľmi ťažko, aj  písmo je tuhé a ťažkopádne. Vôľa sa vyvíja rýchlo, presadzuje sa silou, vydrží veľa ústrkov a obmedzení, ale nakoniec strašne vybuchne – komunikujeme a vychovávame až po „explózii“... Nespí veľa, neje veľa, nevyberá si, túži po samostatnosti. Vyžaduje si veľmi veľa trpezlivosti a najvyššie možné sebaovládanie a trpezlivosť rodičov i učiteľa. Potrebuje rozmanité, náročné, dynamické a energické vyťaženie - potrebuje výbeh, vyšantenie sa, vyváľanie sa, a primeranú fyzicky náročnú prácu. Potrebuje príbehy o hrdinoch, šoky a prudké zvraty škodia. Jogurty, kyslé mlieko, ovocie, koreňová  a  listová zelenina stabilizujú.

SANGVINIK ukazuje na dominantnú duševnú zložku tela, v ktorej prevládajú svetelné sily a orgány látkovej výmeny.  Vlásky sa zvyknú krútiť, postava je skôr nižšia, štíhlejšia, rovnomerne urastená, hlávka väčšia, údy sú pohyblivé, dieťa rado chodí po špičkách. Šikovne a odvážne skáče, keď spadne, vie sa rýchlo utíšiť. Je nerozvážne a drzé, púšťa sa aj do silnejších – po porážke urazené zalezie do kúta a hnevá sa. Onedlho vymyslí novú hru, rýchlo mení nápady, novoty rýchlo vytlačia staré podnety. Hlávka aj rúčky sú neustále v pohybe.  Pri vážnom rozhovore je nesústredené, pretože ho všetko naokolo rozptýli. Má jasný a vysoký hlások a je často hudobne nadaný. Je obľúbený. Jeho „prelietavosť, vrtkavosť, nesústredenosť, zábudlivosť, povrchnosť,  neuvážlivosť, nervozita…“  je prirodzený prejav detskej povahy a časom sa stabilizuje – všetci ho majú radi pre jeho priateľskosť a srdečnosť. Celkovo je zdravé, je s chuťou, ale častejšie a v menších dávkach.  Nemá rado ťažké jedlá – mäso, vajcia, múčniky a zemiaky, či čokoládu. Má rado ovocie, slané aj kyslé.  Rýchlo zaspáva a ráno sa vie skoro zobudiť. Rado sa Hape, lezie po vysokých stromoch, sadá na nepevné konáre. Dieťa potrebuje v živote rytmus – pravidelnosť ako dôležitý výchovný prvok. Je potrebná vysoká tolerancia s jeho skackajúcou prirodzenosťou, môže však prejsť do extrémov – nezdravé chichotanie môže dostávať zafarbenie hysterického záchvatu, inokedy hyperaktívna a vrtkavá činnosť bez hry a záberu vedie ku neschopnosti pripútavať sa ku okoliu. Najlepší stabilizátor týchto prejavov je idol – predovšetkým veľká sympatia a láska ku niekomu blížnemu, i keď tu zostáva vždy rýchla zmena sympatií, treba vytvárať vzťah a podporovať láskavým prejavom a dobrým slovom. Proti temperamentu sa nedá bojovať, ale výchovnými prostriedkami ho postupne stále viac „ukotvujeme“ ku nejakej činnosti – mierne odvádzame pozornosť v predstavách. Čím viac sa budú meniť obrazy jeho podporovanej fantázie, tým dlhšie zostane u jedného predmetu, hlavne keď si uvedomí, akú radosť tým urobí svojmu milému a váženému dospelému. Mliečne výrobky, hlavne tvrdé syry, ale i ovocie, koreňová a plodová zelenina harmonizujú.

   Sklon ku klamstvu, netolerancii, hyperaktivite vzniká, keď  sa zanedbáva psychická potrava pre dušu dieťaťa – potreba tvoriť a živiť fantáziu. Táto detská fantázia je základný predpoklad pre zdravý vývoj mozgu a fyziologických orgánov a NESMIE byť meraná kritériami dospelých – t.j. konkrétnosťou, pravdivosťou, použiteľnosťou…Deti MUSIA veľa maľovať, kresliť, modelovať, hrať sa s prirodzenými hračkami, pomáhať doma napodobňovaním a byť ocenené. Život napĺňame dobrotivým humorom a nikdy neironizujeme a nevysmievame sa.               

 

Odporúčania vyrovnávania temperamentov výživou

 

MELANCHOLIK  Príliš ospanlivú, dynamickú, prelietavú, panovačnú povahu uzemňujeme častými prechádzkami, rytmickou hudbou, stabilizácii prejavu napomáhajú minerály ako uhlík C, vápnik Ca, kuchynská soľ  NaCl, živiny podporujúce zemský živel sú uhlovodíky a živočíšne bielkoviny (hlavne mlieko), z obilnín je to predovšetkým pšenica, stimulujúce ovocie – kôstkovice (čerešne, marhule, višne...), stimulujúca je koreňová zelenina - rastliny z rodu mrkvovitých, signifikačnými orgánmi ľudského tela je mozog a horná časť pľúc a reflexne hrubé črevo.

 

FLEGMATIK  Príliš aktívnu, panovačnú  - terorizujúcu, hanblivú a citlivú povahu napomáhajú upravovať predovšetkým živiny – uhlovodíky,  rastliny – listová zelenina - kapustovité, z minerálov  draslík K a prítomnosť kyslíka O, vitamíny podporujúce vodný živel sú skupina B a E, z obilnín je to predovšetkým raž, stimulujúce ovocie - jadroviny (jablká, hrušky), signifikačnými orgánmi ľudského tela je pečeň a spodná časť pľúc.

 

CHOLERIK Príliš ospanlivú. Jeho prejav stimulujú predovšetkým rastliny – plodová zelenina a semená, ako živiny sú to tuky, byliny z rodu hluchavkovitých, z minerálov  horčík Mg a prítomnosť vodíka H, vitamín podporujúci ohňový živel je A, z obilnín je to predovšetkým ovos, stimulujúce ovocie - bobuloviny (hrozno, egreš, ríbezle), signifikačným orgánom ľudského tela je srdce.

 

SANGUINIK Jeho prejavu napomáhajú predovšetkým rastliny – motýľokveté / bôbovité a kvetová zelenina – karfiol, brokolica, z minerálov  sodík Na a kremík SiO2, vitamín podporujúci vzdušný živel C, z obilnín je to predovšetkým jačmeň, stimulujúce ovocie - šípky, signifikačnými orgánmi ľudského tela sú ľadviny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Veľa úspechov a božieho požehnania vo Vašom snažení  želá OZ SiROSA..