Dieťa je púčik, ktorý môžete rozvinúť, alebo spáliť
Do 7 rokov je mimoriadne dôležité, aby
malo dieťa plnohodnotnú výživu, kľud a harmóniu rodičov (aj mimo dohľadu –
dieťa je bioenergeticky napojené na rodičov), pocit bezpečia, lásku
a obdiv ku daru Božieho Stvorenia – pre správne formovanie tielka. Chyby
z tohto obdobia sa na úrovni tvorby orgánov, končatín zmyslových orgánov
a mozgu temer nedajú napraviť, preto je mimoriadne dôležité dbať na
správny psychický postoj, výživu, správny pohyb (vylúčte chodačky,
neunáhľujte chodenie, predlžujte lezenie „po štyroch“
vždy len dopredu), vhodný odev bez syntetík,, hračky
z prírodných materiálov (drevo, bavlna, ľan, flanel...), farby, všestranný
kontakt so živou i neživou prírodou, ktoré sa podieľajú na správnom
rozvoji. Materské mlieko je nenahraditeľné minimálne 6 mesiacov. Vytvára
imunitný systém, ovplyvňuje psychiku a komunikatívnosť, spoločenskú povahu
dieťaťa. Dieťa po 6.mesiaci má dostávať ku materskej výžive mierne zahustenú
varenú stravu prostredníctvom rôznych kaší – hlavne krupicovú, sladké, zrelé
ovocie a nadrobno pokrájanú varenú zeleninu kvetovú, listovú, plodovú
a mrkvu. Zemiaky oslabujú psychiku dieťaťa, takže pokiaľ chcete, aby sa
zdravo vyvíjal mozog, podávajte ich čo najmenej. Keď podávať zemiaky, vždy
varené s rascou, feniklom. Nesoliť, sladiť medom, piť bylinné čaje. Prvé sedemročie je
aj sústavné napodobovanie, takže z dôvodu správneho rozvoja psychiky vylúčte
do 10r. televíziu, aby dieťa mala dobrú sústredenosť, komunikatívnosť, otvorený
rozum i fantáziu a zdravé vzťahy.
Kým sa vytvorí tepelná regulácia, dieťa
musí byť starostlivo obliekané (hlavné hlávka) do prírodných materiálov – vlna,
bavlna. Prehrievanie mladému organizmu mimoriadne škodí, preto je dôležité
dieťa včas primerane prezliekať. Hračky
musia byť z prírodných materiálov – drevo, kamienky, hlina, piesok, vlna,
zamat, kvety a stromy, ako aj hravý kontakt s vodou je nutnou
súčasťou vývoja osobnosti a predpokladov budúceho poznávania v škole.
Technické hračky je potrebné vyvažovať častým stretávaním sa s prírodou.
Nielen sledovanie TV, ale aj hra s počítačom je v tomto období
mimoriadne nebezpečná. Následkom sú nevhodné vplyvy na psychiku, neskutočné
vnímanie sveta, zlé návyky držania tela... Pre dieťa je mimoriadne dôležité
pravidelné hranie – behanie, skákanie, naháňačky na čerstvom vzduchu, ale aj
pravidelné maľovanie a kreslenie (bez kritického posudzovania – vždy len
chválime – čo najmenej však používajte tzv. „omaľovačky“,
ktoré predčasne obmedzujú vývoj vnímania sveta, farieb, súvislostí
a tvarov.
Zásady zdravej výživy pre staršie deti
a mládež sú – dostatok nesladených tekutín (1,5 –
7-14 rokov – Ukazovateľom správneho
vývoja dieťaťa je primeraný rast, vývoj tela, veľkosť hlavy. Deti s veľkou
hlavou majú tendenciu ku snívaniu, bohatému citovému životu, pribohatej
fantázie, ktorá bráni dieťaťu vnímať na vyučovaní a vedie ku
nesústredenosti. Stravou môžete ovplyvniť toto nežiaduce smerovanie – jedlom
viac soleným, kyslým, pravidelnou konzumáciou vývarov z koreňovej zeleniny
(petržlen, zeler, mrkva... varené max.10 minút), varenú i surovú mrkvu,
cibuľu a cesnak pridusiť a dávať do pomazánok.
Je veľmi dobre, pokiaľ dieťa pri maľovaní pracuje bez presných kontúr, nenúťte
ho ku reálnemu stvárňovaniu... Tolerujte
jeho sny a fantázie – jeho detstvo, realitu jemne približujte pri
vychádzkach do prírody, neloptovými hrami, spievaním, tancovaním, rozprávaním.
Láskou a pochvalou dosiahnete viac, ako karhaním a napomínaním.
Jednorazové klepnutie po zadku je lepšie,
ako mesačné psychotýranie a naťahovanie
deštrukcie partnerských vzťahov, kde sa môžu premietať karmické elementály. Aj
po potrestaní vždy ukážte lásku objatím, pohladením, aby dieťa vedelo, že
milované je ono zlé sú niektoré jeho maniery.
Menšia hlávka u detí poukazuje na
urýchlený vývoju dospievania, ktorý môže viesť ku zablokovaniu rozvoja psychiky
a ku hyperaktivite dieťaťa. U týchto detí povzbudíte procesy látkovej
výmeny hlavne sladkými jedlami, zrelým ovocím, hroznovým cukrom, medom,
trstinovým cukrom (obmedzujte sladkosti z bieleho cukru – cukríky,
keksy... ktoré ničia zúbky aj žalúdok). Dieťa má viac jesť mlieko (hlavne fermentované) a mliečne výrobky – jogurty, tvrdé syry,
zelenina karfiol, šalát, kapusta, uhorky, paradajky (nikdy nie zelené –
vykrajovať). Podporte duševnú činnosť a rozvoj prirodzenej fantázie
večernými teplými obkladmi na bruško. Dieťa musí často maľovať – nedovoľte, aby
dieťa vykresľovalo a pracovalo
s obrysmi – usmerňujte ho na maľovanie plošné – vodovými, voskovými
farbičkami.
V 1.a 2.ročníku ZŠ je mimoriadne
dôležité, aby dieťa denne počúvalo rozprávky. Dávajte prednosť predovšetkým
tradičným ľudovým rozprávkam, ktoré čítajte najmenej 3-5 krát za sebou (ale aj
týždne...), ku koncu nechajte dieťa dopovedať príbeh, situáciu, popis...
Nevysvetľujte morálny zmysel, nechajte príbeh prehovoriť svojou podstatou.
Čítajte pokojne, kľudne, s melodickým prízvukom... Rodičia by mali spoznať
povahu svojho dieťaťa, či je flegmatickej, melancholickej, sanguinickej,
alebo cholerickej povahy. Skladbou stravy potom môžete jemne formovať odchýlky
ku celostnému zdravému vývoju. Učte detí vnímať novosť sveta a radujte sa
spolu s ním drobnostiam.
Štyri základné povahové črty, ktoré patria
do obnovenej typológie psychológie podľa C.G. Junga, a modernej pedagogiky, sú základom pre
zdravý celostný život, sú MELANCHOLIK,
FLEGMATIK, SANGVINIK, CHOLERIK. Málokedy sa vyskytuje čistý typ , ale
zväčša je jeden typ dominujúci. Cieľom správnej výchovy a výživy je
vyvážiť jednostranné sily do rovnováhy, inak
dieťa sebe i svojmu okoliu ubližuje, a vedie ku fyzickým
i psychickým chorobám a nešťastiu.
MELANCHOLIK ukazuje na dominantné fyzické telo, v ktorom prevládajú utváracie sily. Dieťa
je zamerané viac dovnútra. Rado sa utieka na tmavé a odľahlé miesta.
Ľudí sa trochu ostýcha, i keď nie je zbabelé. Vzťahuje na seba každý
príbeh. Je veľmi citlivej povahy
v rýchlych zvratoch – smutné, mrzuté, hneď rozosmiate, ľahko sa urazí,
nenápadne sa predvádza, ale je aj veľmi hanblivé...Je až stredoveko zbožné a
vie „obetovať“ mnohé, a aj dlho a trpko sa ľutovať – má prehnané sebapozorovacie schopnosti. Hlávka je obvykle sklopená,
pôsobí unaveným dojmom, môžu sa vyskytovať bolesti hlavy, ťažkosti s
trávením. Je tu sklon oslabenia zraku,
čo vedie ku okuliarom. K ľuďom, ktoré má rado, vie byť úprimné, a miluje
zvieratká. Na urážky nikdy nevie zabudnúť, dôležité je citlivé pochopenie a
neironizovanie !!! Má rado smutné príbehy, rozprávky a dlhšie poučné príbehy,
ale zasmeje sa dobrému vtipu. Večer ťažko zaspáva, ráno zas nechce vstávať,
nemá rado studenú vodu, miluje však teplo. Dieťa potrebuje veľa starostlivosti
a láskyplného porozumenia, šoky škodia. Prejavujeme opatrne lásku tak, aby si
to neuvedomovalo (sklon ku zvýšenému egoizmu), zábrany ho zatvrdzujú.
Priateľské a chápajúce slovo robí zázraky. Dieťa potrebuje živiť „dušu“ ťažkými
a smutnými rozprávkami, príbehmi, životopismi. Je vhodné dať mu možnosť starať
sa o niekoho / niečo živé. Je vhodné
napomáhať pravidelnému pohybu – hlavne rytmickou hudbou, prechádzkami. Vhodná strava je sladké ovocie,
ľahká zelenina, šaláty, biele mäso.
FLEGMATIK ukazuje na dominantnú životnú, vitálnu, či éterickú zložku tela,
v ktorom prevládajú chemické a vibračné (hudobné) sily. Dieťa má
tendenciu chúliť sa a nevnímať okolie – tupý zrak. Zaujíma ho predovšetkým
jedlo a spánok – obe sa musia jemne obmedzovať. Má výbornú pamäť, ale má malú
pozornosť. Nie je urážlivé, pokiaľ má uspokojené svoje žuvacie potreby. Jedlo a trávenie sú veľmi obľúbené činnosti.
Málokedy je chorý. Chodiť začínal neskôr, a aj lezenie či vstávanie mu išlo
pomalšie. Je veľký pedant a má rado poriadok. Je zvyknuté na „svoje“ veci, a
ťažko si zvyká na druhé. Miluje
tradíciu, a keď sa o ňu nemôže oprieť stáva sa cholerickým. Rytmus je dôležitý, spí dlho a pevne. Hovorí
pomaly, pauzuje, je hudobne a výtvarne talentovaný. Má rado teplo, ale nerado
sa duševne namáha. Vie starostlivo a spoľahlivo pomáhať, vie sa naučiť básne i
piesne. Je skôr samotárske, a potrebuje na všetko viac času, aby to zvládlo,
výborne si pamätá zvládnuté. Je nutné prekonávať ľahostajnosť (umývať studenou
vodou, menej odevov, malé zrýchľovanie), ospalosť (obmedzovať spánok) a prejedanie.-
systematicky znižovať a skracovať potešenie z telesných pôžitkov. Jedlo
ráno menej – ovocie, zelenina, šaláty, ľahké jedlo. Pri hre napomáhame
oživovaním – tempom, nápadmi, podnetmi z okolia (zvuky, oslovenie…). Doporučovaný je zdanlivý nezáujem, ktorý však je pozorne
láskavý. Do jeho snenia vnášame
uvedomelé prvky – malé úlohy, spoluúčasť, interaktivity… Je dôležité vzbudzovať
záľuby, pestovať a rozširovať ich v rôznych úsekoch života.
CHOLERIK ukazuje na prevládajúcu osobnostnú zložku tela - sebavedomie,
ktorému napomáhajú termické sily
a orgány krvného obehu. Dieťa je výbušnej povahy, ktorá nemá rado odpor.
Veci rieši rázne a energicky, vie čo chce a ako to dosiahnuť. Plač potláča – naopak jeho pohyby i chôdza sú
energické – našlapuje na päty a „dupoce“. Vynucuje si splnenie svojich predstáv, a vie
byť až choré od túžby a nesplnených žiadostí a snov. Má skôr malé očká, ktoré
sú veľmi bystré a všímavé. V prípade starostí krk sťahuje medzi ramená, a
vie sa postaviť na ochranu proti nespravodlivosti – vie hájiť seba i svojich
blížnych. Súčasne však aj rado tyranizuje. Duchom je často neprítomné – rieši
vlastné starosti, a myseľ sa zameriava len na to, čo chce samo – čo ho
povznáša. Rado má odvážne a chladnokrvné príbehy. Rado hrá, ale potrebuje oceňovať.
Vie skoro ráno vstávať, vie primerane pracovať, ale aj rozmýšľať a plánovať
svoje zámery. Tvorí veľmi ťažko, aj písmo je tuhé a ťažkopádne. Vôľa sa vyvíja
rýchlo, presadzuje sa silou, vydrží veľa ústrkov a obmedzení, ale nakoniec
strašne vybuchne – komunikujeme a vychovávame až po „explózii“... Nespí veľa,
neje veľa, nevyberá si, túži po samostatnosti. Vyžaduje si veľmi veľa trpezlivosti
a najvyššie možné sebaovládanie a trpezlivosť rodičov i učiteľa. Potrebuje
rozmanité, náročné, dynamické a energické vyťaženie - potrebuje výbeh,
vyšantenie sa, vyváľanie sa, a primeranú fyzicky náročnú prácu. Potrebuje
príbehy o hrdinoch, šoky a prudké zvraty škodia. Jogurty, kyslé mlieko, ovocie,
koreňová a listová zelenina stabilizujú.
SANGVINIK ukazuje na dominantnú duševnú zložku tela, v ktorej
prevládajú svetelné sily a orgány látkovej výmeny. Vlásky sa zvyknú krútiť, postava je skôr
nižšia, štíhlejšia, rovnomerne urastená, hlávka väčšia, údy sú pohyblivé, dieťa
rado chodí po špičkách. Šikovne a odvážne skáče, keď spadne, vie sa rýchlo
utíšiť. Je nerozvážne a drzé, púšťa sa aj do silnejších – po porážke urazené
zalezie do kúta a hnevá sa. Onedlho vymyslí novú hru, rýchlo mení nápady,
novoty rýchlo vytlačia staré podnety. Hlávka aj rúčky sú neustále
v pohybe. Pri vážnom rozhovore je
nesústredené, pretože ho všetko naokolo rozptýli. Má jasný a vysoký hlások a je
často hudobne nadaný. Je obľúbený. Jeho „prelietavosť, vrtkavosť, nesústredenosť,
zábudlivosť, povrchnosť, neuvážlivosť, nervozita…“
je prirodzený prejav detskej povahy a časom sa stabilizuje – všetci ho
majú radi pre jeho priateľskosť a srdečnosť. Celkovo je zdravé, je
s chuťou, ale častejšie a v menších dávkach. Nemá rado ťažké jedlá – mäso, vajcia, múčniky
a zemiaky, či čokoládu. Má rado ovocie, slané aj kyslé. Rýchlo zaspáva a ráno sa vie skoro zobudiť.
Rado sa Hape, lezie po vysokých stromoch, sadá na nepevné konáre. Dieťa potrebuje
v živote rytmus – pravidelnosť ako dôležitý výchovný prvok. Je potrebná
vysoká tolerancia s jeho skackajúcou prirodzenosťou, môže však prejsť do
extrémov – nezdravé chichotanie môže dostávať zafarbenie hysterického záchvatu,
inokedy hyperaktívna a vrtkavá činnosť bez hry a
záberu vedie ku neschopnosti pripútavať sa ku okoliu. Najlepší stabilizátor týchto
prejavov je idol – predovšetkým veľká sympatia a láska ku niekomu blížnemu, i
keď tu zostáva vždy rýchla zmena sympatií, treba vytvárať vzťah a podporovať
láskavým prejavom a dobrým slovom. Proti temperamentu sa nedá bojovať, ale
výchovnými prostriedkami ho postupne stále viac „ukotvujeme“
ku nejakej činnosti – mierne odvádzame pozornosť v predstavách. Čím viac sa
budú meniť obrazy jeho podporovanej fantázie, tým dlhšie zostane u jedného
predmetu, hlavne keď si uvedomí, akú radosť tým urobí svojmu milému a váženému
dospelému. Mliečne výrobky, hlavne tvrdé syry, ale i ovocie, koreňová a plodová
zelenina harmonizujú.
Sklon ku klamstvu, netolerancii,
hyperaktivite vzniká, keď sa zanedbáva
psychická potrava pre dušu dieťaťa – potreba tvoriť a živiť fantáziu. Táto
detská fantázia je základný predpoklad pre zdravý vývoj mozgu a fyziologických
orgánov a NESMIE byť meraná kritériami dospelých – t.j. konkrétnosťou,
pravdivosťou, použiteľnosťou…Deti MUSIA veľa maľovať, kresliť, modelovať, hrať
sa s prirodzenými hračkami, pomáhať doma napodobňovaním a byť ocenené.
Život napĺňame dobrotivým humorom a nikdy neironizujeme a nevysmievame sa.
Odporúčania vyrovnávania temperamentov výživou
MELANCHOLIK Príliš ospanlivú,
dynamickú, prelietavú, panovačnú povahu uzemňujeme častými prechádzkami, rytmickou
hudbou, stabilizácii prejavu napomáhajú minerály ako uhlík C, vápnik Ca,
kuchynská soľ NaCl,
živiny podporujúce zemský živel sú uhlovodíky
a živočíšne bielkoviny (hlavne mlieko), z obilnín je to predovšetkým
pšenica, stimulujúce ovocie – kôstkovice (čerešne, marhule, višne...),
stimulujúca je koreňová zelenina - rastliny z rodu mrkvovitých, signifikačnými orgánmi ľudského tela je mozog a horná
časť pľúc a reflexne hrubé črevo.
FLEGMATIK Príliš aktívnu,
panovačnú - terorizujúcu, hanblivú a
citlivú povahu napomáhajú upravovať predovšetkým živiny – uhlovodíky, rastliny – listová zelenina - kapustovité,
z minerálov draslík K
a prítomnosť kyslíka O, vitamíny podporujúce vodný živel sú skupina B
a E, z obilnín je to predovšetkým raž, stimulujúce ovocie - jadroviny (jablká, hrušky), signifikačnými
orgánmi ľudského tela je pečeň a spodná časť pľúc.
CHOLERIK Príliš ospanlivú. Jeho prejav stimulujú predovšetkým rastliny –
plodová zelenina a semená, ako živiny sú to tuky, byliny z rodu hluchavkovitých, z minerálov horčík Mg a prítomnosť vodíka H, vitamín
podporujúci ohňový živel je A, z obilnín je to predovšetkým ovos,
stimulujúce ovocie - bobuloviny (hrozno, egreš,
ríbezle), signifikačným orgánom ľudského tela je srdce.
SANGUINIK Jeho prejavu napomáhajú predovšetkým rastliny – motýľokveté / bôbovité a kvetová zelenina – karfiol,
brokolica, z minerálov sodík Na
a kremík SiO2, vitamín podporujúci vzdušný živel C,
z obilnín je to predovšetkým jačmeň, stimulujúce ovocie - šípky, signifikačnými orgánmi ľudského tela sú ľadviny.
Veľa
úspechov a božieho požehnania vo Vašom snažení
želá OZ SiROSA..